10
05
2010

Joe & Brad interjú

Joe Perry és Brad Whitford a Music Radar cikkében mesélnek a riffek jelentőségéről:

 

Hogyan állt össze a Love In An Elavator riffje?
 
Joe: Az a bizonyos riff egy Stevennel közös dalszerző időszakban született. Meglehet, hogy Jimi Hendrixet hallgattam előtte. Egyszer dumáltam Rick Rubinnal a dalszerzésről, és ő azt mondta nekem: 'Szerezz egy CD-t a számodra leginspirálóbb dalokkal, aztán hallgasd meg újra és újra, ez majd beindítja a dolgokat.' Úgyhogy egy rakás Hendrixet pörgettem akkoriban, ez a riff pedig egyszerűen adta magát. Felkaptam a gitárt és csak úgy előjött.
 
Mikor tudatosult benned, hogy egy igazán gyilkos riff született?
 
Joe: Nem tudom, történt-e ilyen valaha. Néha amikor kész egy lemez, csak hátradőlök és egy darabig meg sem hallgatom újra, mert belefáradtam a dalokba. Aztán a turné előtt tanulhatom őket újra, és néha jó időbe beletelik, míg rájövök, hogy jó anyagot hoztunk össze. A mai napig előfordul, hogy hallgatok egy lemezt és rácsodálkozok, hogy: 'Tisztára megfeledkeztem erről a riffről, rohadt jól szól!'
 
Van egy sajátos technika arra, hogyan játsszátok ezt a riffet?
 
Brad: Hogy rendesen megszólaljon, én az egészen tiszta hangzás híve vagyok. Igyekszem a lehető leghűebb maradni Joe eredeti játékához, mert nagyon egyedi stílusban játszik - különösen a pengetést illetően -, ezért ha jól elkapom, nagyon erőteljesen hangzik.
 
Sokat változott a kezdetekhez képest?
 
Joe: Nem, nagyon ráéreztünk. Erre tisztán emlékszem, mert videón is megörökítettük, ahogy készült (The Making Of Pump), és aznap rendesen rajta voltunk a szeren, a kamera meg mindent felvett.
 
Hogyan oldjátok meg, hogy elkülönüljön egymástól a két gitár, mikor ugyanazt a riffet játsszátok?
 
Brad: Sokszor ügyelek arra, hogy különböző gitárokat használjunk, ezzel is szélesítve a hangképet, gyakran pedig hasonlóan vagy teljesen ugyanúgy játsszuk az adott riffet - van egy old-school energia abban, ha két gitáros játssza ugyanazt, megtámogatva a basszussal. Sok különféle részt játszunk együtt, így általában arról szól a dolog, hogy megtaláljuk a hangzást, ami jól kiegészíti a másik játékát, de önmagában is megállja a helyét. Szerintem az én dolgom néha csak annyi, hogy rendesen eljátsszam, amit kell.
 
Hogyan jött létre a Walk This Way riffje?
 
Brad: Szinte az ölünkbe hullott - Joe egyszercsak elkezdte játszani, mi meg: 'Ezt meg kell csinálnunk! Hozzunk ki belőle valamit!' Asszem, Steven elhagyta az eredeti dalszöveget egy taxiban vagy ilyesmi, úgyhogy teljesen újraírta az egészet.
 
Joe: Azért próbálkoztam ilyesféle riffekkel, mert mindig érdekelt a funk, az olyan alap bandáktól kezdve, mint a The Meters, egészen James Brown energikus játékáig. Aztán ott a Sly And The Family Stone vagy épp a Funkadelics; de mindegy is, a lényeg, hogy mindig szerettem volna ezt a stílust átültetni a rockzenébe, és emlékszem, az járt a fejemben: 'Miért kéne feldolgozással beérnem, ha megírhatom a saját dalomat is?' Egyszóval meg akartam mutatni, mi volt rám hatással, és bár nem tudom, mennyire lett valódi funk belőle, aznap ennyire futotta tőlem.
 
Később aztán hip-hop témaként is megállta a helyét...
 
Joe: Így van, 1975-öt vagy '76-ot írtunk, a diszkó veszélyesen közel ólálkodott akkoriban! Egy hithű hard rocker nem is emlegette a 'diszkó' és a 'jó zene' szavakat egy mondatban!
 
Van bármiféle egyedi módszer a riffek írására?
 
Joe: Nekem sokat segít, ha másra használom a hangszert, például megpróbálok heavy metalt játszani egy akusztikus gitáron, mert az újfajta megközelítés sokszor inspirál új hangzást vagy ritmust találni. Gyakran a ritmus jelenti a lényeget. Ha nem kezdesz el bólogatni rá, nem sok hasznát veszed.
 
Mely riffek a kedvenceitek élőben?
 
Joe: Nekem a Back In The Saddle-é - sose tűnt fel, mennyire király riff is az, vagy hogy mennyire tetszik nekem. De amikor élőben játsszuk, jobban szól, mint azt valaha elképzeltem.
 
Brad: Imádom a Combinationt, a Get The Lead Out-ot, a Sick As A Dog-ot - jó móka játszani és hallgatni is őket. Megvannak a vitáim erről a srácokkal. Tegnap is koncert közben eszembe jutott, hogy: 'Mi a francért játsszuk ezeket a dalokat?' A '90-es évekből valók voltak, én meg azt mondtam magamban: 'Basszus, én a '70-es nótákat akarom nyomni!'
 
Más gitárosoktól milyen riffek inspiráltak titeket?
 
Brad: Szinte mindenki inspirál - hallod, ösztönzést bárhol találhatsz, csak keresni kell. Csak berakom az új Jeff Beck lemezt és kész vagyok!
 
Joe: A legjobb rock riffek közül néhányat Jimmy Page-nek köszönhetünk, és bár dalcímeket most nem tudok sorolni, de az első két lemezükön elképesztően fantasztikus dolgok vannak.
Írta: joeperry | Tags: Címkék: interjú joe perry brad whitford
| |

A bejegyzés trackback címe:

https://aerosmith.blog.hu/api/trackback/id/tr352346701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mafli 2010.10.05. 18:51:45

Hát, szerintem a diszkót és a jó zenét most sem lehet egy mondatban említeni:P Nem is muszáj hozzá hard rockernek lenni:D

rocklud 2010.10.07. 10:00:36

Once a rocker, always a rocker! :)

Blog.hu Sablonok (Népkert Kft.)